Yleisiä ohjeita taloyhtiön asukkaille

Autopaikat

Saat tietää yhtiösi autopaikkatilanteen isännöintitoimiston kautta. Osa hallituksista on laatinut taloyhtiölle autopaikkasäännöt, joiden perusteella autopaikat jaetaan. Autopaikat eivät välttämättä siirry huoneiston mukana, vaan yleensä ne vuokrataan jonotusperiaatteella. Tästä on kuitenkin taloyhtiökohtaisia poikkeuksia. Ole siis tarvittaessa yhteydessä meihin, niin selvitämme tilanteen.

Energiansäästö

Ilmoita aina vuotavista vesihanoista ja wc-pöntöistä kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijälle. Vuotavat kalusteet ovat kosteusvaurio riski ja ne saattavat aiheuttaa yllättävän laskun asukkaalle. Pienikin vuoto lisää vedenkulutusta huomattavasti.

  • Älä juoksuta vettä turhaan
  • Älä pese astioita juoksevan veden alla
  • Pese aina täysiä koneellisia pyykkiä
  • Suihku kuluttaa vähemmän vettä kuin ammekylpy

Taloyhtiön viemäreihin ei saa laittaa mitään, mitä ei ole ensin syöty tai juotu. Ne aiheuttavat tukkeutumisvaaran, joka tulee kalliiksi taloyhtiölle.

Älä siis laita viemäriin mitään sinne kuulumatonta. Huolehdi myös lattiakaivon ja hajulukon puhdistuksesta säännöllisesti.

Häiriöt

Erilaiset elämisen äänet kuuluvat taloyhtiön normaliin asumiseen.

Useimpien taloyhtiöiden järjestyssäännöt määrittelevät, että kello 22.00-07.00 talossa on oltava hiljaisuus, jolloin on huomioitava naapurit ja pienennettävä äänenvoimakkuutta. Jos kokee, että naapurin äänet häiritsevät kohtuuttomasti, kannattaa olla ensin itse yhteydessä häiriköivään naapuriin. Mikäli häiriköinti on toistuvaa, kirjaa ajankohta ja häiriön laatu ylös. Pyydä myös muita naapureita, jotka mahdollisesti kokevat häiriöitä toimimaan samoin. Ilmoituksen voi tehdä myös yhteisesti naapurin kanssa. Vain kirjallisten ilmoitusten perusteella isännöinti voi ryhtyä tarvittaviin toimiin häiriöiden poistamiseksi.

Vakavissa tapauksissa kannattaa soittaa 112 ja pyytää poliisi rauhoittamaan tilanne.

Ilmanvaihto ja lämmitys

Mikäli taloyhtiössänne on koneellinen ilmanpoisto, niin poistoilmapuhallin imee ilmaa niistä huoneiston osista, joissa ilmanvaihdon tarve on suurin. Korvausilma tulee asuntoon yleensä korvausilmaventtiileistä. Ilmanvaihto on tärkeä osa asumisviihtyvyyttä.

  • Noudata ilmanvaihtolaitteiston käyttö ja hoito-ohjeita.
  • Keittiön ikkunat tulee olla suljettuna ruoanlaiton aikana, etteivät käryt pääse muihin huoneistoihin.
  • Poistoilmaventtiilit tulee puhdistaa säännöllisesti. Pyydä tarvittaessa huoltomieheltä apua.
  • Venttiileitä ei saa tukkia tai peittää.
  • Huoneiston tuulettaminen tulee tehdä nopealla ristivedolla ja välttää lämmön pääsemistä harakoille.

Asumisterveysohjeen mukainen lämpötila asunnoissa on 21 °C. Tällöin energian kulutus ja asumisviihtyvyys ovat kunnossa. Lämmitysjärjestelmän tasapainotuksella pyritään samaan koko taloon tasainen asumislämpö. Yleisissä tiloissa ja porraskäytävissä voi olla hieman viileämpää kuin asumistiloissa.

  • ilmoita heti kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijälle havaitsemistasi vuodoista pattereissa tai putkistoissa.
  • Jos patterissa on ilmaa, pyydä kiinteistönhuoltoa ilmaamaan patteri. Älä tee sitä itse.
  • Huoneen lämpötilan mittausta varten kannattaa hankkia laadukas lämpömittari ja sijoittaa se keskelle huonetta, ei ikkunan viereen.
  • Huonelämpötiloja kannattaa seurata.
  • Suuret ulkoilman lämpötilan vaihtelut vaikuttavat huoneistojen lämpötilaan viiveellä.
  • Verhot ja huonekalut eivät saa peittää termostaattia.
  • Patterin tulee olla joskus kylmä. Silloin termostaatti toimii oikein.
  • Älä tuuleta lämpöä ulos!

Jätehuolto

Jätteet kannattaa lajitella. Keski-savon jätehuolto vastaa toimialueemme jätteiden keräyksestä ja kierrätyksestä. Ekopisteissä on keräysastiat keräyspaperille, keräyskartongille, keräyslasille ja pienmetallille. Kodinkoneita ja muuta kodin elektroniikkaa ei ekopisteille taikka aluekeräyspisteille saa viedä, vaan ne tulee toimittaa joko Riikinnevan jätelaitokselle tai virallisiin vastaanottopisteisiin. Kodinkoneiden ja elektroniikan sekä vaarallisten jätteiden vastaanotosta ei kotitalouksilta peritä vastaanottomaksua.

Lainaosuuden poismaksaminen

Osakas voi pääsääntöisesti maksaa osuutensa taloyhtiön lainoista halutessaan pois. Tästä on määräyksiä yhtiöjärjestyksessä tai yhtiökokous tekee siitä päätöksen hankkeesta päättämisen yhteydessä. Osa pankeista hyväksyy maksun ainoastaan korontarkastuspäivinä. Kaikki pankit perivät maksun lainan pois maksamisesta. Maksun suuruus vaihtelee pankeittain. Tämä kustannus peritään aina osakkaalta.

Mikäli haluat maksaa laina-osuutesi pois, ole yhteydessä meihin. Lainaosuuslaskelman tekemisestä laskutamme hinnaston mukaisen veloituksen. Maksun eräpäivä tulee olla tiedossa ja maksun tulee olla taloyhtiön tilillä eräpäivänä. Taloyhtiö tilittää maksun rahoituslaitokselle viipymättä. Rahoitusvastikkeen maksuvelvollisuus päättyy maksukuukautta seuraavan kuukauden alussa.

Saunavuorot

Saunavuorot varataan isännöintitoimiston kautta. Meillä on ajantasainen tieto saunan käyttäjistä ja vapaista vuoroista. Kesä- ja talvisaunoista lähetetään erillinen kysely. Kaikissa taloyhtiöissä ei ole kesäisin saunavuoroja. Saunamaksun suuruuden määrää taloyhtiön hallitus. Jätä sauna aina seuraavalle kylpijälle siistiin kuntoon. Hiusten värjääminen taloyhtiön saunassa on kielletty.

Turvallisuus

Taloyhtiön turvallisuudella tarkoitetaan turvallista valaistusta, valvontaa ja toimivaa tekniikkaa. Myös mahdollisiin uhkaaviin tilanteisiin tulee varautua etukäteen. Myös vakuutusturvan asianmukaisuus on tärkeä osa turvallisuutta.

Lain mukaan kaikilla taloyhtiöillä tulee olla laadittuna pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelman laadinta on hallituksen vastuulla. Hyvä pelastussuunnitelma syntyy taloyhtiön yhteistyöllä. Näin pyritään ennakoimaan vaaratilanteita ja ohjeistamaan asukkaita vaaratilanteiden varalle. Taloyhtiö valitsee tarvittavan turvallisuushenkilöstön. Pelastussuunnitelma annetaan kaikille asukkaille tiedoksi.

Meiltä saat valmiita lomakkeita avuksi pelastussuunnitelman laadintaan ja avustamme sen laadinnassa. Pelastushenkilöstö kannattaa myös kouluttaa. Koulutusta on tarjolla omallakin paikkakunnalla.

Jokaista 60  kohden tulee lain mukaan huoneistossa olla asennettuna vähintään yksi toimiva palovaroitin. Tämä on asukkaan vastuulla. Palovaroittimen toiminta tulee tarkastaa säännöllisesti ja vaihtaa paristo ajoissa. Noudata sijoittelussa palovaroittimen mukana tulevia ohjeita. Palovaroitin on halpa henkivakuutus.

Myös sammutuspeite on hyvä hankkia jokaiseen huoneistoon. Se on hyvä pitää käden ulottuvilla ja opetella sen käyttö jo etukäteen. Ullakolle, kellarikäytäville ja yleisiin tiloihin, ei saa jättää asukkaiden tavaroita. Paloturvallisuuden vuoksi niiden säilyttäminen näissä tiloissa on ehdottomasti kielletty. Huomioi myös vaarallisten aineiden säilytysohjeet ja määräykset ullakko- ja kellarivarastoissa. Lastenvaunuja-, rollaattoreita ja rattaita ei saa paloturvallisuussyistä säilyttää taloyhtiön rappukäytävässä.

Ennakoi henkilökohtaisesti vaaratilanteita. Älä esimerkiksi jätä mitään koneita päälle ilman valvontaa. Muista sulkea hanat aina käytön jälkeen. Halutessanne voimme isännöitsijän kanssa järjestää yhteistyössä pelastuslaitoksen kanssa paloharjoituksen.

Yleinen hätänumero on 112.

Verkkolasku/Suoramaksu

Helpointa on vastikelaskua syöttäessä hyväksyä verkkopankin ehdotus e-laskutukseen siirtymisestä. Valtuutuksen voi antaa myös oman verkkopankin maksusopimusvalikossa. Laskuttajaa voi hakea asunto-osakeyhtiön nimellä tai tilinumerolla. Isännöintitoimisto lähettää maksut pankkiin hyvissä ajoin, joten tarkista, että maksu tulee verkkopankkiin.

Viat asunnossa tai yhteisissä tiloissa

Jos havaitset omassa huoneistossasi tai yhteisissä tiloissa ongelmia ole yhteydessä kiinteistöhuoltoon, tai jos taloyhtiöllä ei ole kiinteistöhuoltoa isännöitsijään. Esimerkiksi pienetkin vuodot vesikalusteissa kannattaa ilmoittaa, ettei vedestä tule turhia kustannuksia. Huoltoyhtiöön voi kiireellisissä tapauksissa olla yhteydessä myös päivystysaikana. Huolehdi, että tarvittavat numerot ovat saatavilla.

Jos yhtiössänne ei ole huoltoyhtiötä, yhtiöllä tulisi olla sovittuna periaatteet huoltojen – erityisesti kiireisten- osalta. Tarkista hallitukselta, mikä on yhtiönne tapa. Isännöinnillä ja huoltoyhtiöllä on eri tehtävät – isännöinti ei tarjoa kiinteistönhoidon palveluita eikä päivystä toimistoajan ulkopuolella missään asioissa.

Yhtiövastike

Yhtiövastike (hoitovastike) on maksu, jota osakas on velvollinen maksamaan taloyhtiöllen menojen kattamiseksi. Vastikkeen maksuperusteet määritellään yhtiöjärjestyksessä, ja yhtiökokous päättää sen suuruudesta. Osakkaille lähetetään maksulaput yhtiövastikkeen maksamiseksi vuosittain. Eräpäivä on yleensä kuun alussa. Yhdenvertaisuusperiaatteesta johtuen emme voi antaa osakkaille vastikkeisiin tai muihin maksuihin erilaisia eräpäiviä.